درباره موسیقی فلامنکو

درباره موسیقی فلامنکو به اسپانیایی: Flamenco  سبکی از آواز، موسیقی و رقص اسپانیایی است. این نوع موسیقی تحت تأثیر سبک‌ها و فرهنگ‌های مختلف به شکل امروزی درآمده‌است و می‌توان گفت که بیشترین تأثیر خود را از کولی های اسپانیا گرفته‌است. در شکل‌ گیری و تکامل این سبک نمی‌توان از تأثیرگذاری موسیقی مورها و مسلمانان شمال آفریقا و موسیقی عربی و حتی موسیقی لاتین چشم پوشی کرد.

در واقع اصل و نسب این سبک به آندلس منطقه ای در جنوب اسپانیا می رسد به درستی معلوم نیست که چه کس یا کسانی برای اولین بار این موسیقی را اجرا نمودنده اند، ولی فلامنکو شناسان معتقدند کولی های مهاجر عبری و مسلمانان که در جنوب اسپانیا زندگی می کردند با اسپانیا ادغام شده (رقص ها ، آوازها و نوا هایشان) در هم آمیخته و موسیقی فلامینکوئی را که امروز ما می شناسیم به وجود آمده است.

موسیقی فلامنکو، موسیقی سنتی اسپانیا همانند تمامی موسیقی ‌های دیگر در جهان دارای رقص و علائم مخصوص به خود می ‌باشد که این موسیقی و رقص، آن را از انواع دیگر موسیقی متمایز می ‌سازد. حرکات دست و پا در فلامنکو هر کدام بیان‌ کننده تاریخ، داستان یا افسانه ‌ای می ‌باشد که برای بیان کردن آنها از حرکات و فرم‌ های بخصوصی استفاده می ‌شود.

این رقص شباهت‌ های بسیاری به رقص اعراب دارد. با مروری بر تاریخ جهان در می ‌یابیم که اسپانیا و اَندَلُس مدتی در تصرف اعراب بوده‌ اند و اعراب پس از بیرون رفتن از اسپانیا بعضی از فرهنگ ‌های خود را در اسپانیا به یادگار گذاشتند که بسیاری از این فرهنگ ‌ها را در معماری بناها در اسپانیا، موسیقی و رقص آن‌ها به وضوح می‌ توان مشاهده کرد. منشأ این نوع موسیقی از طبقات پایین جامعه اَندَلُسی سرچشمه گرفته بود، از این رو موسیقی از وجهه هنری لازم در میان طبقات متوسط و بالاتر جامعه برخوردار نبود.

فرهنگ فلامنکو حاکی از شورش مردم تحت ستم است. اقوام مسلمان شمال آفریقا ملقب به مورها، اقوام خیتانو و یهودیان که همگی در گذشته از سوی تفتیش عقاید کلیسای اسپانیا مورد اذیت و آزار و تبعید واقع شده‌اند. اقوام خیتانو اساساً پایه‌گذار اولیه این شکل هنری بوده‌اند اما آن‌ها تنها دارای یک فرهنگ شفاهی هستند. آوازهای محلی‌ شان از طریق اجرای مکرر آن در مجالس اجتماعی به نسل جدید منتقل شده‌ است. این طبقات فقیر غیر چادرنشین جامعه اَندَلُسی به طور کلی بی ‌سواد بودند.

تفاوت گیتارهای کلاسیک و فلامنکو

مواد:

گیتارهای کلاسیک معمولاً با استفاده از چوب بالای صنوبر یا سرو و پشت و کناره های چوب بلسان یا چوب ماهون ساخته می شوند تا باعث دوام بیشتری شوند. گیتارهای فلامنکو به طور کلی با تاج های صنوبر و سرو یا چنار برای پشت و کناره ها ساخته می شوند تا حجم را افزایش دهند.

ساخت و ساز:

بدنه گیتارهای کلاسیک عموما عمیق تر و چوب ها کمی ضخیم تر هستند.  سیمها روی گیتارهای فلامنکو نیز نزدیکتر به بدنه هستند تا ضربه زدن را راحتتر کنند. گیتارهای فلامنکو اغلب دارای یک “golpeador” هستند ، که یک ورق پلاستیک است که برای محافظت از پایان آن ، روی سطح گیتار نصب می شود.

صدا:

گیتار کلاسیک به گونه ای طراحی شده است که ابزارهایی را برای اجرای موسیقی چند ضلعی به تکنواز ارائه می دهد: “ارکستری در یک جعبه”. گیتار فلامنکو برای قطع صدای رقصیدن پا روی رقصنده طراحی شده است. صدا کمی ضرب آورتر است ، یک صدای صوتی با صدای بلند و به دنبال آن محوشدگی سریع ایجاد می شود.

درباره موسیقی فلامینکو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا