تفاوت کیبورد و پیانوی دیجیتال

تفاوت کیبورد و پیانوی دیجیتال این هست که تقریبا هر دو از یک مکانیزم الکترونیکی برای تولید صدا و بازسازی صدای پیانوی آگوستیک استفاده میکنند اما پیانوی دیجیتال صدا و کیفیت بهتری نسبت به انواع کیبوردها دارد.

کیبوردهای دیجیتال

ارزان ترین، راحت ترین و همه کاره ترین وسیله برای یادگیری پیانو. صدا و حس به خوبی پیانوهای آکوستیک نیست، اما کیبوردها به عنوان ساز مبتدی به خوبی کار می کنند و این حداقل ترین گزینه است، فقط یک بدنه در اطراف کلیدهای ساز و کلیدهای الکترونیکی کنترلها می بینید که آن را قابل حمل و معمولا ارزان ترین گزینه می کند. همچنین از آن بعنوان یک صفحه کلید “الکترونیک” یا “الکتریکی” هم یاد کنند زیرا صدا یا سنتز یا نمونه برداری می شود و از یک بلندگوی داخلی با صدای قابل تنظیم (یا ورودی هدفون اگر نمی‌خواهید مزاحم شوید) به گوش میرسد.

کیبوردهای دیجیتال نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند و تقریباً همیشه می‌توانید با طیف وسیعی از صداهای ساز بنوازید: پیانو، ارگ یا سازهای غیر کیبورد مانند زهی. کیفیت صدا در کیبوردهای ارزان‌تر و قدیمی‌تر عالی نیست، اما مدل‌های مدرن و حرف ای بسیار خوب هستند.

نقطه ضعف کیبوردهای دیجیتال این است که نوع و سطح نوازندگی می تواند از عالی تا نه چندان خوب بر اساس دو عامل کلیدی متفاوت باشد: تعداد کلیدها و نوع عملکرد کلید.

تعداد کلیدها

یک کیبورد پیانو با اندازه کامل دارای 88 کلید است که شامل هفت اکتاو و سه نت اضافی است. اگر می ‌خواهید دقیق‌ترین تجربه پیانو را داشته باشید، به سراغ این بروید. اگ این را نمی خواهید، بزرگتر بعدی ممکن است نظر شما را جلب کند (76 کلید: شش اکتاو، سه نت). این به شما کمک خواهد کرد.

هر چیزی کمتر از 76 کلید باشد و شما مرتباً به حد بالا یا پایین ضربه خواهید زد. البته، اگر فضای کافی ندارید، می‌توانید بین 61 کلید انتخاب کنید. به پنج اکتاو شما را محدود می کند، اما این تمام چیزی است که در دهه 1700 زمانی که موتزارت موسیقی می ساخت، داشتند.

حرکت یا مکانیزم کلید

این اصطلاح به مکانیزم یک پیانو اشاره دارد که صدا تولید می کند. کیبوردهای دیجیتال و پیانوها قطعات فیزیکی مشابهی با پیانو واقعی ندارند، بنابراین از تکنیک های مختلفی برای بازسازی لمس و احساس سنگین تر از کلیدهای پیانو واقعی استفاده می کنند. ابزارهای بهتر این کار را با گنجاندن یا تکرار نسخه‌های قطعات متحرک انجام می‌دهند. با شبیه ‌سازی پاسخگویی کلید یک پیانو آکوستیک، این کیبوردها گران‌تر و سنگین‌تر از سایر کیبوردها هستند، اما همچنان کوچک‌تر، ارزان‌تر و سبک‌تر از پیانوهای دیجیتال و آکوستیک هستند.

راهنمای حرکت یا مکانیزم کلید کیبورد چیست

حرکت چکشی: با کیفیت ترین و گران ترین. هر کلید یک چکش مکانیکی را حرکت می‌دهد و حسی تقریباً یکسان به پیانو آکوستیک می‌دهد.

کلیدهای وزن دار: وزنه ها در کلیدها تعبیه شده اند، شبیه به یک پیانوی واقعی.

Semi-Weighted Action: عملکرد فنری را با وزنه های متصل به کلیدها ترکیب می کند. برای اولین ساز خوب است.

عملکرد بدون وزن: کلیدهای پلاستیکی قالب‌گیری شده معمولاً با فنرها مقاومت ایجاد می‌کنند. ارزان ترین گزینه، همچنین در بسیاری از سینتی سایزرها یافت می شود.

لوازم جانبی برای کیبورد

پدال پایدار: پدال‌های پیانو اهرم‌هایی هستند که با پا کار می‌کنند تا صدا را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار دهند. پدال ها به یک پیانو آکوستیک و هم پیانوی دیجیتال، قابل اتصل هستند، اما اگر به دنبال یک صفحه کلید الکترونیکی هستید، به یک پدال ثابت (معروف به “پدال دمپر”) نیاز خواهید داشت.

قیمت پدال های پایدار بسته به میزان استحکام آنها متفاوت است. بهترین گزینه یک پدال اهرمی سنگین «سبک پیانو» است که از فلز ساخته شده و وزن آن به گونه ای است که واقعاً برای پیانو حرفه ای طراحی شده اند. اما اگر نمی خواهید زیاد هزینه کنید پدال های پلاستیکی کوچک مربعی در دسترس هستند که خوب اند. به خاطر داشته باشید که این پدال‌های سبک‌تر ممکن است کمی به اطراف سر بخورند و با مکانیزم روشن/خاموش ساده کار کنند، بنابراین اجازه استفاده ظریف از پدال را نمی‌دهند.

پایه کیبورد: برخلاف پیانوهای آکوستیک یا دیجیتال، کیبورد دارای بدنه ای برای بلند کردن آن نیست. با گذاشتن آن روی میز قانع نشوید؛ برای اینکه بتوانید خوب نوازندگی کنید باید حالت خود را به خوبی حفظ کنید و از پایه کیبورد استفاده نمایید و مطمئن شوید که در ارتفاع صحیح قرار دارد. با پایه های محکم  و با ثبات احساس بهتری خواهند داشت و هنگام نوازندگی با تکان دادن به جلو و عقب، حواس شما را پرت نمی کنند.

پیانو دیجیتال

پیانوهای دیجیتال

پیانوهای دیجیتال راحتی و انعطاف‌پذیری یک کیبورد را فراهم میکنند و در عین حال تجربه نواختن یک پیانوی آکوستیک را به‌ خوبی بازسازی می‌کنند، به‌ویژه که فناوری مدام در حال بهبود است. آنها معمولاً دارای کلیدهای اکشن چکشی هستند و از چوب یا مواد تقلیدی ساخته شده اند. این به شما احساس نواختن یک ساز مکانیکی را می دهد، در حالی که آنها نیازی به کوک یا نگهداری فیزیکی مشابه یک پیانو آکوستیک ندارند.

مانند یک کیبورد دیجیتال، صدا یا مصنوعی یا نمونه برداری شده است و مانند صفحه کلید دیجیتال، طیف وسیعی از صداهای پیانو و سایر سازها را به شما می دهد. برخلاف بسیاری از صفحه‌کلیدهای دیجیتال، آنها دارای 88 کلید کامل هستند، بنابراین شما محدود نخواهید داشت.

یک نقطه ضعف این است که در حالی که اندازه و شکل آنها متفاوت است، و کوچکتر از همتایان صوتی خود هستند، اما به راحتی قابل حمل نیستند. بنابراین اگر به دنبال یکی از این موارد هستید، ممکن است لازم باشد محل قرار دادن آن را در خانه آزمایش کنید. به طور کلی، پیانوهای دیجیتال گرانتر از کیبورد هستند، اما به مراتب ارزانتر از پیانوهای آکوستیک مشابه می باشند.

اتصالات USB MIDI

کیبوردهای دیجیتال و پیانوهای دیجیتال تقریباً همیشه دارای یک اتصال USB MIDI (رابط دیجیتال ابزار موسیقی) هستند که به شما امکان می دهد یک رایانه یا دستگاه قابل حمل را متصل کنید. این به شما امکان می دهد از برنامه ها و برنامه های دیگر برای دسترسی به صداهای بیشتر، ضبط صدای خود و دسترسی به سایر عملکردهای برنامه های آموزش پیانو استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا